Blog

Edward Bernays – De ce este considerat părintele relațiilor publice?

Edward Bernays

Alexandru VasilescuEdward Bernays este un nume cu o sonoritate globală extraordinară! Este cel de la care a pornit tot ceea ce ține de vastul domeniu al relațiilor publice.

Acesta se naşte în 1891, la Viena, într-o familie cu o recunoaștere aparte. Reușește în urma eforturilor depuse să devină jurnalist, deși inițial a absolvit Facultatea de Agronomie la Universitatea Cornell. O profesie pe care și-a dorit-o cu ardoare datorită înclinației sale pentru relaţionarea cu publicul.

Succesul obținut prin campania de promovare a piesei de teatru Damaged Goods (1913), prin intermediul revistei Medical Review of Reviews, unde reușise să se şi angajeze, îl face pe Edward Bernays să își descopere adevărata înclinație.

O punte de legătură

O contribuție semnificativă asupra gândirii lui Edward Bernays a avut-o Sigmund Freud, unchiul acestuia. Freud era deja recunoscut pentru ceea ce realizase până în acel moment, fiind fondatorul Școlii Psihologice de Psihanaliză. Așadar, multe dintre teoriile lui Sigmund Freud vor fi aplicate în campaniile desfășurate de-a lungul carierei lui Bernays. 

Atenția lui Bernays este atrasă de importanţa înţelegerii comportamentului uman la nivel individual pentru o ulterioară modelare a comportamentului social. Pentru a înțelege oamenii și ceea ce îi stimulează pe aceștia, Bernays și-a studiat temeinic autorii preferaţi… Vorbim aici despre: Gustave Le Bon (Psihologia mulţimilor), William Trotter (Instinctele turmei în timp de pace şi război) şi Everett Dean Martin (Comportamentul mulţimilor).

Edward Bernays – Un nume cu o greutate recunoscută

Bucurându-se de campanii ingenioase atât la nivel național, cât și internațional, Bernays își creeză un nume cu o greutate recunoscută. Printre acestea se numără campania pentru clientul American Tobacco, privind marca Lucky Strike. Cum în acea vreme, femeile fumătoare erau văzute cu ochi critici, Bernays a profitat de parada anuală de Paște de pe Fifth Avenue din New York pentru a schimba opinia publică. La paradă au participat femei care fumau în public țigări Lucky Strike, susținând „făcliile libertății”, așa cum le-a numit marele PR-ist. Astfel, Edward Bernays a luptat pentru emanciparea femeilor, punând bazele uneia dintre cele mai mari campanii de promovare ale timpului.

O altă campanie care a schimbat cursul lucrurilor a fost cea legată de micul dejun american. Contactat de un producător de mezeluri, acesta a transformat micul dejun „bogat în calorii” în faimoasele ouă ochiuri cu șuncă. Prin această campanie, nu doar că a sporit vânzările producătorilor de mezeluri și ouă, ci a creat un trend culinar care s-a păstrat până în prezent.

Edward Bernays – Un nou început

Din anul 1920, Bernays s-a autonumit „consilier de relații publice”, titulatură care a stârnit curiozitatea multora. Această nouă denumire vine de la preocuparea sa pentru „comunicarea bidirecţională”. Un concept nou pentru acea perioadă, dar care avea să fie baza relațiilor publice actuale. Odată cu cristalizarea domeniului în care avea să activeze, și anume de relații publice, acesta își deschide propria firmă specializată la New York, iar în anul 1921 ajunge să predea primul curs de relații publice la Universitatea din New York, în cadrul departamentului de Jurnalism.

Părintele relațiilor publice era de părere că: „Cele trei elemente fundamentale ale relaţiilor publice sunt practic la fel de vechi ca şi societatea umană: informarea indivizilor, persuadarea lor şi crearea de relaţii între aceştia. Desigur, mijloacele şi metodele s-au schimbat de-a lungul timpului, aşa cum s-a schimbat şi societatea”. 

Timp de 75 de ani, după ce s-a autonumit „consilier de relații publice”, acesta a promovat relațiile publice prin toate mijloacele posibile. De la articole, interviuri pentru mass media, până la faimoasele cărți, precum: „Cristalizarea opiniei publice” și „Propaganda”.

Edward Bernays a lăsat viitoarelor generații o moştenire uimitoare, multe documente aflându-se şi astăzi la Biblioteca Congresului Statelor Unite. Ceea ce „părintele relațiilor publice” a reușit să realizeze, este pentru mulți oameni de știință ceva încă nedeslușit.

Articole similare


Comunicarea pe timp de criză

mai 28, 2020

Comunicarea pe timp de criză – De ce trebuie să continui chiar şi în aceste vremuri?

Comunicarea pe timp de criză – De ce trebuie să continui chiar şi în aceste vremuri? Până acum trei luni, doar în cărțile oamenilor de marketing și PR puteai găsi diverse scenarii în ceea ce privește o situație de criză și cum poate fi ea prevenită sau depășită. Și, poate chiar și atunci, nimic nu

#stămacasă

mai 25, 2020

#stămacasă şi viziunea artiştilor în reinterpretarea marilor oraşe

#stămacasă, probabil cea mai auzită frază din această perioadă! Odată cu izbucnirea pandemiei, libertatea de mișcare a fost restricționată aşa cum nu am fi crezut-o posibilă. Populația a fost nevoită să respecte noile reglementări, iar distanțarea socială a fost una dintre cele mai promovate dintre acestea. Cum numărul cazurilor active de Covid-19 a crescut semnificativ

Suna acum