Blog

Deepfake şi inteligenţa artificială

DeepFake

Alexandru Vasilescu

Dacă pentru o secundă ați crezut că nimic nu vă mai poate surprinde în domeniul tehnologiei, uitați acel gând! Tehnologia a ajuns la un cu totul alt nivel, continuând să crească și să se dezvolte cum nimeni nu ar fi crezut vreodată!

Cel mai nou fenomen din mediul online este cel de deepfake. Pe cât de uimitor pare pentru unii, pe atât de înspăimântător este, cu siguranță, pentru alții. Conținutul deepfake este creat cu ajutorul inteligenței artificiale și reprezintă un material falsificat. Înregistrările deepfake conțin elemente video sau audio manipulate astfel încât să fie cât mai realiste, chiar nedetectabile privitorului. În esență, deepfake este un amestec între „deep learning”, o caracteristică aparte AI, și între binecunoscutul „fake”, al cărui înțeles nu mai este nicio surpriză. Conceptul care stă la baza acestei noi tehnologii poartă numele de Generative Adversarial Network (Rețea Generativă Adversarială), prin intermediul căreia pot fi reproduse conținuturile video și audio superficial-autentice pentru ochiul și urechea umană. 

Butterfly effect

Deepfake a apărut pentru prima dată în anul 2017. Atunci, contul „deepfakes” a postat videouri trucate pe rețeaua Reddit, în care apăreau diverși actori celebri. Acesta a fost clar momentul care a dat startul tuturor celor petrecute ulterior. Un „butterfly effect” excepțional! Potrivit teoriei haosului, bătaia aripilor unui fluture poate provoca un uragan la sute de kilometri distanță. Pe scurt, vorbim de relația cauză-efect. Prin urmare, postările au dat startul fenomenului deepfake și a tot ceea ce în prezent se petrece în acest sens.

Social Media: motorul deepfake-urilor

Care este locul unde suntem abordați în permanență de valuri de informații, veridice sau mai puțin veridice? Social media! Platformele de socializare reprezintă pentru mai bine de 50% din populația planetei o sursă de informare. Aici apar numeroase conținuturi care ne pot influența deciziile sau care ne pot induce în eroare pe un anumit subiect.

Cele mai virale deepfake-uri au fost cele în care apar persoane publice recunoscute la nivel global. Iar aici vorbim despre: Donald Trump, Barack Obama, Nicholas Cage, Angela Merkel, Kim Kardashian și chiar CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg. 

Deepfake – O metodă prin care publicul poate fi educat

Deepfake-urile au fost create pentru a educa publicul și pentru a atrage atenția asupra felului în care oamenii pot fi mințiți sau manipulați. După ce acest fenoment a început să ia amploare din ce în ce mai mult, iar încercările celor care au vrut să realizeze asemenea conținuturi au continuat să apară, specialiștii în AI au creat mai multe exemple de deepfake-uri care să tragă un semnal de alarmă. Însă, crearea lor a ajutat și la o mai bună înțelegere a procesului de realizare și, totodată, a ușurat identificarea acestora.  Deepfake-urile au fost postate online și au ridicat adevărate semne de întrebare. Cea mai des întâlnită întrebare a fost: „De ce nu sunt șterse imediat aceste clipuri video?”, iar aici ne referim strict la platforma Facebook. Iar răspunsul nu a întârziat să apară. Facebook a anunțat că va trata aceste deepfake-uri ca pe forme de dezinformare, însemnând că ele nu vor fi șterse de pe rețelele de socializare, însă nici nu vor fi recomandate.

Într-o măsură mai mică sau mai mare, această decizie a Facebook a dus la crearea deepfake-ului despre Mark Zuckerberg, postat, de asemenea, pe rețelele de socializare. Ținând cont de hotărârea luată în cazul celorlalte deepfake-uri, CEO-ul Facebook a fost nevoit să lase clipul video online, pentru a-și menține în continuare poziția privind conținuturile alterate. 

Inteligența artificială este ceva cu totul nemaipomenit, însă, pe cât de multe lucruri grozave poate crea, tot atâtor lucruri negative poate da naștere.

Articole similare


Comunicarea pe timp de criză

mai 28, 2020

Comunicarea pe timp de criză – De ce trebuie să continui chiar şi în aceste vremuri?

Comunicarea pe timp de criză – De ce trebuie să continui chiar şi în aceste vremuri? Până acum trei luni, doar în cărțile oamenilor de marketing și PR puteai găsi diverse scenarii în ceea ce privește o situație de criză și cum poate fi ea prevenită sau depășită. Și, poate chiar și atunci, nimic nu

#stămacasă

mai 25, 2020

#stămacasă şi viziunea artiştilor în reinterpretarea marilor oraşe

#stămacasă, probabil cea mai auzită frază din această perioadă! Odată cu izbucnirea pandemiei, libertatea de mișcare a fost restricționată aşa cum nu am fi crezut-o posibilă. Populația a fost nevoită să respecte noile reglementări, iar distanțarea socială a fost una dintre cele mai promovate dintre acestea. Cum numărul cazurilor active de Covid-19 a crescut semnificativ

Suna acum