Blog

Creativitatea unui AI – Reclame TV realizate de algoritmi

AI - Zarr Advertising

Alexandru Vasilescu

În ultima vreme, agențiile de publicitate încearcă să găsească noi metode de a se face remarcate. Experimentarea lor a condus chiar și la folosirea tehnologiilor de rețele neuronale, pe scurt AI (inteligență artificială), pentru a crea conținut publicitar. Procedura în sine de a folosi un calculator pentru a produce reclame a stârnit un val de controverse în domeniu. Astfel a luat naștere o discuție filozofică despre ce ne face oameni cu adevărat. Poate un AI să ia locul unui artist? Ce beneficii poate aduce o rețea neuronală în publicitate?

Cum a început totul

Cel mai mare avantaj al unei rețele neuronale folosite într-un domeniu creativ precum publicitatea este că această rețea poate să analizeze foarte repede o cantitate uriașă de date (video, audio, text etc.) și poate identifica elemente comune. Spre exemplu, poate recunoaște în reclame video cu ce secțiuni rezonează privitorii la nivel emoțional.

În 2018, compania auto japoneză Lexus a lansat prima reclamă după un scenariu generat de o inteligență artificială. Cei de la Lexus au „hrănit” această rețea neuronală numită IBM Watson cu conținut publicitar cu durată totală de 15 ani,  din campanii pentru branduri de lux și de autovehicule, care au câștigat premii la Cannes pentru creativitate, plus alte date externe, necesare pentru a putea interpreta conținutul. Watson a identificat atribute comune în datele primite, pe criterii de inteligență emoțională și entertainment. Folosind trăsăturile comune identificate, Watson a putut scrie scenariul după care a fost realizată reclama video.

Cascadorie de PR cu AI

Putea Lexus să realizeze o reclamă cel puțin la fel de bună cu mult mai puține resurse? Bineînțeles că putea, însă scopul era cu totul altul. Simplul fapt că au fost primii care au folosit un AI în procesul de a crea o reclamă video atrage atenția presei și intrigă lumea din mediul online. De asemenea, experimentarea cu metode și tehnologii noi are meritul ei intrinsec, deoarece poziționează brandul la frontiera inovării și conferă merite și inteligenței artificiale pentru marea lor realizare. Așadar, dacă o „mașină” a putut scrie o reclamă atât de bună, efectul subconștient transmis potențialilor cumpărători este că și autovehiculul Lexus, dotat cu sistem AI, este sigur, capabil și de încredere.

Creativitatea unui AI

Rezultatele creative produse de un AI sunt bizare, fără prea mult sens la prima vedere; o supă de cuvinte alese pe criterii greu de înțeles, care poate fi la fel de interesantă ca și creativitatea vulcanică a omului. Însă tocmai aceste combinații neobișnuite pot conduce la idei unice, cum este și cazul unei reclame generate de o inteligență artificială pentru brandul Nike, în care rețeaua neuronală a produs sloganul „Dacă nu îl poți învinge, fă-o legendă!” (If you can’t beat him, legend that thing!).

Mulți cercetători consideră că omul este definit prin curiozitate și creativitate, iar un calculator nu ar putea niciodată să se manifeste în acest fel. Ultimele descoperiri legate de rețele neuronale ne dovedesc faptul că și un AI poate concura cu agențiile de advertising.  Vezi campania celor de la Nike, „AI and Kennedy”.

Deja banca JPMorgan Chase preferă să folosească algoritmul companiei Persado pentru a face copywriting pentru campaniile lor din mediul online. În urma unor studii făcute de aceștia, anunțurile scrise de algoritmi au depășit eficiența celor scrise de oameni cu până la 450%.

Savant idiot

Cei de la Burger King au încercat și ei la rândul lor să folosească algoritmi pentru a crea reclame. Totuși ei au scos în evidență toate lucrurile amuzant de stupide pe care un AI le poate genera. Reclamele brandului de produse fast food prezintă foarte bine contrastul dintre capacitatea incredibilă de analiză a unui algoritm și lipsa totală de înțelegere a unor concepte de bază ale existenței umane. Este important de menționat faptul că oamenii au fost principalii responsabili pentru umorul din campania Burger King. Acest fapt dovește că inteligența artificială nu poate fi substituent al unei idei grozave avute de un om creativ.

Programat pentru publicitate

Aparent, publicitatea reprezintă un mediu propice în care inteligența artificială își poate manifesta creativitatea. Cu alte cuvinte, algoritmul ia decizii artistice bazate pe eficiența lor și pe obținerea de rezultate. Acesta se optimizează în timp, pe măsură ce primește noi date, încercând să obțină rezultate maxime prin ajustări specifice.

Întotdeauna va fi nevoie de profesioniști în domeniul publicității! Magia unei povești emoționante nu va putea prinde viață fără procesul creativ al omului… Însă, din ce se poate vedea până acum, colaborarea între om și inteligența artificială va conduce la rezultate remarcabile în viitor, de o eficiență nemaiîntâlnită în industria advertisingului până acum.

Articole similare


Comunicarea pe timp de criză

mai 28, 2020

Comunicarea pe timp de criză – De ce trebuie să continui chiar şi în aceste vremuri?

Comunicarea pe timp de criză – De ce trebuie să continui chiar şi în aceste vremuri? Până acum trei luni, doar în cărțile oamenilor de marketing și PR puteai găsi diverse scenarii în ceea ce privește o situație de criză și cum poate fi ea prevenită sau depășită. Și, poate chiar și atunci, nimic nu

#stămacasă

mai 25, 2020

#stămacasă şi viziunea artiştilor în reinterpretarea marilor oraşe

#stămacasă, probabil cea mai auzită frază din această perioadă! Odată cu izbucnirea pandemiei, libertatea de mișcare a fost restricționată aşa cum nu am fi crezut-o posibilă. Populația a fost nevoită să respecte noile reglementări, iar distanțarea socială a fost una dintre cele mai promovate dintre acestea. Cum numărul cazurilor active de Covid-19 a crescut semnificativ

Suna acum